fredag 27 augusti 2010

Ladda upp med semester

Visumet är klart, flygbiljetten är utskriven och kontot är laddat med pengar från extrajobb under våren. Min sista vecka i Europa valde jag att spendera utomlands, närmare bestämt i Benelux-länderna (Holland, Belgien och Luxemburg). Luxemburg stad är en fantastiskt mysig liten pärla, en medeltida fästning strategiskt placerad på en bergstopp. Stadens små trånga gator befolkas av turister från Italien blandat med kostymklädda bankirer som diskuterar hur man bäst förvaltar förmögenheter över en svindyr lunch. Mycket vacker utsikt!




Haag i Holland är en stad jag velat besöka under en längre tid sedan jag läste en termin folkrätt på försvarshögskolan. På nyheterna pratas ofta om "internationella domstolen i Haag" i olika folkrättsliga sammanhang. Haag är utan tvekan ett folkrättsligt centrum men faktum är att det inte är en enda domstol utan flera stycken som har sitt säte i Haag, bla. International Court of Justice, International Criminal Court och International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia. ICJ är FN:s officiella domstol och dömer ärenden som rör konflikter mellan stater. Den ligger i det så kallade "fredspalatset" som också innehåller den permanenta skiljedomstolen, en mycket gammal domstol som assisterar som fredsmäklare mellan stater. Det är viktigt att komma ihåg att FN:s främsta uppgift är att möjliggöra fred via förhandlingar och att de möjligheter till våld som FN-stadgan medger endast skall användas när förhandlingar inte längre är möjliga.



Trevligt att ta det lugnt, jag misstänker att det kommer bli hektiskt på FN-reppen! (Det är tydligen så man kallar representationen internt och jag tillåter mig själv att göra det). Snart är det dags, nästa gång kommer rapporten från New York!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar