torsdag 4 november 2010

Det regnar i New York och Norge är som vanligt bättre än Sverige

När det regnar i New York så regnar det verkligen. Det är inget kvar av mitt paraply sedan tidigare duster med vinden. Det stora som hänt i FN idag är givetvis UNDP:s rapport om mänsklig utveckling. Det är ju inte mitt område men utvecklingsavdelningen närvarade vid presentationen av rapporten idag. Min kommentar är att USA:s placering på en fjärdeplats inte i närheten motsvarar verkligheten. Felet tror jag ligger i att för stor vikt läggs vid ekonomiska variabler som inte motsvarar den amerikanska ekonomin på ett bra sätt.

I praktikantrummet har diskussionen mest handlat om huruvida det verkligen är bättre att bo i Norge än i Sverige. Några driver linjen att Norge ju är skittråkigt! Ingen kultur och inget bra uteliv, varför skulle man vilja bo där? Underhållning är subjektivt, men kanske UNDP borde inkludera någon rolighetsvariabel. Vad sägs om antal militärhistoriska museer och kaféer där kaffet inte kostar mer än $1 koppen. Det skulle hålla mig lycklig. Läs mer i DN.

Representationen har med spänning följt händelseutvecklingen kring boken om kungen. Jag inbillar mig att jag måste för tjänstens skull. Ämnet kan dyka upp under vilken affärslunch som helst och då gäller det att vara insatt. Eller så är det bara snaskigt. Som tjänstemän är vi givetvis oberoende och har ingen åsikt i frågan.

Idag har det också hållits debatt om Afghanistanresolutionen i generalförsamlingen. Resolutionen är inte bindande på samma sätt som en resolution från säkerhetsrådet men håller ändå en politisk tyngd. Den motsvarar i någon mån det internationella samfundets syn på Afghanistankonflikten. Själv har jag inte hunnit vara på plats men ser fram emot att läsa den interna rapporten från debatten imorgon.

Börsen har iaf. gått bra. Känns bra att fondandelarna i månadssparandet precis var köpta innan uppgången. Och dollarn sjönk ytterligare tack vare FEDs besked om 600 miljarder i lån till den amerikanska statskassan. När blir det lönsamt att ta hem en bil från staterna? Är det någon som vill sponsra med lite krediter?

Sov så gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar