måndag 1 november 2010

Efter stormen kommer lugnet

Efter stormen kommer lugnet, eller var det solskenet efter regnet? Arbetsbördan har varit påtaglig under tid men avtog nu tvärt. Under en månad byggdes stämningen och förväntningarna upp kring säkerhetsrådets tioårsjubileum av den historiska resolutionen 1325 om kvinnor, fred och säkerhet (även känt som kvinnor, fred och enhörningar). Slutprodukten för Sveriges räkning blev en massiv rapport till departementet hemma och ett anförande från statsekreteraren för utrikesfrågor Frank Belfrage.

Med viss stolthet vill jag påpeka att hans anförande till stora delar är ett resultat av mitt arbete under många sena kvällar framför datorn. Är det någon som bryr sig? Man kan ju alltid hoppas.. Jag tror på diplomatin! Kanske inte lika många som brydde sig om Armeniens anförande som hölls ca 22.30 som talare nummer 87 (mötet började klockan 10.00 med uppehåll för lunch.

Samtidigt utspelade sig en allmän debatt i generalförsamlingen om fredsbevarande insatser i alla dess aspekter. En festlig tillställning som varade i fyra dagar och gav möjlighet för alla att säga sitt om FN:s fredsbevarande insatser. Något som också resulterade i en rapport hemåt modell större. Även om vi försökte smalna av den så mycket det bara gick.

$55 och en storlek för små, har tjänat mig väl under 1,5 år.

Som ett bevis på hur hårt jag arbetat bifogas en bild på mina skor vilka påminner om en viss Cornelius-visa. Det går hårt till på FN-reppen helt enkelt. De gamla trotjänarna får nu ge vika för ett par reserver som jag använde två gånger år 2002 och fick skav av. Dessutom har de en het 90-tals look med stora kanter och passar bra till jeans med drakbroderier på. Kul.

Fonderna går iaf bra. Kanske man skulle belöna sig med ett par riktiga läckra Wall Street-dojor? Såg den nya Wall Street-filmen igår och var ganska besviken. Den handlade om allting och därmed ingenting. Trist, men det är ju så det brukar vara.

Detta blev ett väldigt allmänt inlägg, det behövs också men jag ska ge mig tid att skriva lite flera reportage om FN och vad som är aktuellt. Britterna har nu tagit över ordförandeskapet i säkerhetsrådet och det väntas bli mycket Sudan i November.

Ha en fortsatt trevlig vecka!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar