torsdag 9 september 2010

Första intrycket

Den som någon gång befunnit sig på ett kontor på 45:e våningen i en skyskrapa i New York vet lätt det är att bli imponerad. Utsikten är överväldigande! Varför bygger inte vi på höjden hemma i Stockholm? Det finns tydligen vissa nackdelar, bland annat kan man känna sig sjösjuk när huset svajar i stark vind (ja, det är sant, huset svajar).

I övrigt var det en ganska lugn dag, uthämtning av FN-id, miljoner olika passerkort, inloggning i datasystem, rundvandring mm. Vad som slog mig är det positiva bemötandet, framförallt från Inga-Lena som handlägger all praktiktjänstgöring men också av personalen i övrigt, inklusive ambassadören. Kanske är det så att öppenhet, god konversationsförmåga och charm är egenskaper som kännetecknar goda diplomater. Det låter ju inte helt orimligt. Vi tog också en snabb promenad genom generalförsamlingen som hade session om global bekämpning av terrorism. Och det var en eller annan delegat som slängde en blick på det ankled av unga svenskar som kom trippandes tvärs genom församlingen.

Träffade också min handledare som snarast är två handledare och känner att jag kommit helt rätt. Min ena handledare är militär rådgivare och den andra är polisiär rådgivare och tillsammans ansvarar de för att övervaka vad som händer i FN:s fredsbevarande insatser. Jag har tidigare arbetat i försvaret och gjorde värnplikten som Militärpolis. Efter det har jag tjänstgjort utomlands vid två tillfällen och har arbetat med både poliser och militärer. Jag är med andra ord den perfekte kandidaten till den här praktikplatsen! Det gör mig extra taggad inför arbetet som kommer dra igång ordentligt nästa måndag!

Nu ska jag till jobbet för mera genomgångar kring rapportering till Stockholm mm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar