lördag 4 september 2010

Sunnyside gatufest

Den här helgen är "Labor Day weekend" vilket innebär att många vita amerikaner lämnar staden för att hälsa på släktingar annorstädes. I Queens och Brooklyn, där många har en annan kulturell bakgrund anordnas i stället olika gatufestivaler. Här i Sunnyside är det starkt latinamerikainfluerat. Tog några bilder på spektaklet..



Färsk frukt, särskilt melon är förvånansvärt prisvärt..


Majs, den latinamerikanska motsvarigheten till korv mä brö.. nästan i alla fall.


Latinamerikaner är besatta av kött! Här fräses det på någon sorts colombiansk flintastek.. typ..


Veteranrörelsen är ett fenomen som intresserar mig starkt eftersom jag själv har en bakgrund i försvaret. I Sverige finns bland annat organisationen fredsbaskrarna, en sammanslutning av svenska soldater som tjänstgjort utomlands. I ju med det ökade antalet hemkomna soldater från Irak- och Afghanistan-krigen har behovet av stödorganisationer för hemvändande soldater ökat. Både i Storbrittanien och USA, har många soldater svårt att återanpassa sig i samhället och lider av posttraumatisk stress. Jag tror att det här är något vi kommer få erfara i Sverige också på sikt och det är viktigt att man fortsätter forska om effekterna på individers psykiska hälsa vid deltagande i internationella insatser.

2 kommentarer:

  1. ska bli riktigt kul att följa dig, du verkar ha fått en riktigt bra praktik!

    SvaraRadera
  2. Åh, jag känner mig hedrar att följas av en så framgångsrik på-arbetstids-surfare som du =)

    SvaraRadera