måndag 20 september 2010

Kvinnor, Fred och Säkerhet

Det blir inte alltid som man tänkt sig. Jag inser helt plötsligt att jag blivit mer och mer insnöad på kvinnor fred och säkerhet, något som jag inte alls varit insatt i tidigre. Vips så har det blivit min nisch här på reppen. Egentligen är det min ena handledare som har detta som en hjärtafråga men han har nu överlämnat ansvaret till mig att sammanställa ett kort anförande för Sveriges räkning på ett event som kommer hållas i helgen. Det var ju inte riktigt det jag tänkt mig.. jag är ju egentligen bättre på att prata kalibrar och skyddsnivåer på pansarfordon men jag ser det som en positiv överaskning. Kvinnors roll i konflikter men framförallt kvinnors roll i att förhandla om fred, delta i fredsbevarande insatser och bygga fred känns viktigare och viktigare ju mer jag läser. Har med lite tur lyckats skaffa mig en kontakt på Peace Women och hoppas lära mig liter mera över ett lunchmöte i veckan.

Snart ska vi ha möte med Gunilla Carlsson, Sveriges biståndsminister och höra vad hon anser att vi ska pyssla med här på reppen under den nya mandatperioden. Spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar