måndag 20 september 2010

Valet som ingen vann

Följde valet igår på SVT-Play ända fram till svensk midnatt. Det är en ytterst intressant situation och det ska verkligen bli spännande att se Reinfeldts presskonferens.

Jag tycker det är tragiskt att ett parti som Sverigedemokraterna fått plats i Riksdagen. Sverige har ett gott rykte som redan börjat naggas i kanterna och att vi nu följt efter Norges och Danmarks exempel och lyft in ett främlingsfientligt parti i riksdagen vänder inte tränden. Hur ska jag förklara för mina praktikantkollegor från andra länder varför 5,7% av Sveriges befolkning röstar på ett parti vars åsikter står i bjärt kontrast till FN-stadgans anda?

En vän sa till mig att det är de stora partiernas fel att Sverigedemokraterna kommit in i riksdagen och jag tror att han har rätt. Vi har försakat vår chans att integrera de flyktingar som kommer till Sverige. Vi har negligerat missnöjdheten som uppstått i kölvattnet av invandringen. Det ända positiva i den här härvan är att detta kan vara den väckarklocka som får oss att ta den frågan på allvar. Förhoppningsvis kan det leda till att bägge sidor om mitten nu kommer sträva efter att ta itu med problemen. Förhoppningsvis är det en väckarklocka för var och en av oss att integrera oss med varandra. Nysvenskar, förstagenerationssvenskar och gammelsvenskar, det är upp till alla och var och en att visa solidaritet.

Låt denna video inspirera er: Courtesy of Latin Kings och Olof Palme

http://www.youtube.com/watch?v=FA2wroKafss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar