torsdag 7 oktober 2010

Diplomater har många bollar i luften

Nu är det många bollar i luften. Jag kom hit med uppdrag; att arbeta med fredsbevarande insatser men har nu börjat inse att livet som diplomat sällan är avgränsat till ett område. Ungefär som en statsvetare, man kan lite om allt! Den viktigaste färdigheten, som jag upplever att många här besitter, är förmågan att snabbt kunna sätta sig in i ett nytt område. Dvs. läsa väldigt många rapporter, uttalanden och sammanfattningar på väldigt kort tid.

På mitt bord har nu flera ytterligare frågor landat och utöver fredsbevarande insatser och resolution 1325 arbetar jag också med Kuba-frågan och nedrustning i alla dess former. Största ansvaret just nu är att arbeta fram grunden till ett tal om kvinnor, fred och säkerhet. Det är inte helt enkelt att veta vad som sagts tidigare, vad som är viktigt just nu och vad som bara är helt fel att säga. Nu är det inte så att jag på långa vägar är den som lägger sista handen vid ett sådan tal. Men det kan ju tänkas att ett eller annat ord faktiskt stannar kvar i det slutgiltiga talet. I det senaste talet jag var involverad i spelade mina synpunkter ganska stor roll.

Kuba ska också bli spännande! Det handlar om USA:s embargo mot Kuba, en gammal nöt som inte är knäckt ännu. Det man kan säga är att förra året röstade 187 stater för ett upphävande av embargot medan Israel och USA röstade emot och Marshallöarna tillsammans med några andra ö-riken avstod sin röst. Trots detta verkar det som debatten kan bli rätt het!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar