fredag 8 oktober 2010

SvD, Försvarsmakten och Afghanistan - Ett triangeldrama

Ingen har väl undgått rubrikerna i SvD om Afghanistan, och alla tycks anse sig kunniga att kommentera frågan. Så även jag. Svd har gjort detta till sin hjärtefråga, kanske på grund av försvarsjournalisten Mikael Holmström som länge följt frågan. Själv vet jag inte hur jag ska ställa mig till SvD:s rapportering. Å ena sidan är Mikael Holmström en mycket kompetent journalist som arbetat länge med försvarsfrågor. Från ett radioprogram med honom har det framgått att han är ytterst noggran och kunnig inom området. För att få den militärt intresserade att förstå hans kompetens kan man säga att han kan skilja på en pansarvagn, en stridsvagn och en pansarterrängbil. Jag har också hört från tredje part att Mikael Holmström inte på något sätt är emot Försvarsmakten, snarare tvärt om. I stället skulle han anse att försvaret löser viktiga uppgifter men att han är bekymrad över utvecklingen i försvaret. Att man ibland inte har koll på vad som hänt, att man mörkar rapportering, att man inte haft rätt utrustning (helikoptrar, bepansrade fordon mm.).

Å andra sidan upplever jag att varje fjäder blir en höna i SvD:s rapportering. Nu har man givetvis följt upp Mikaels artikel med en rad artiklar där man kritiserar flera aspekter. Man har också hittat en forskare på Försvarshögskolan som sagt att "taktiken kan vara farlig för civila" vilket givetvis hamnat överst på SvD. Man åsidosätter genast kompetensen hos den svenska styrkan på plats att göra den bedömningen. Man tycks inte heller vara intresserad av att ge ett nyanserat svar som ingriper flera av de många, svåra aspekter som konflikten i Afghanistan dras med.

Frågan är extra aktuell just nu av flera anledningar. Dels ska mandatet förlängas i säkerhetsrådet på onsdag nästa vecka (vilket jag givetvis ska försöka smita förbi och bevittna). Dessutom ska generalförsamlingens resolution behandlas inom en inte allt för avlägsen framtid. Produkten arbetas just nu ivrigt med i olika förhandlingsutrymmen inom FN. Men viktigast för svensk del är riksdagens förnyade mandat som skall ske ganska snart. I ju med att den parlamentariska situationen förändrats och Sverigedemokraterna inte tycks vara direkt positiva till insatsen måste alliansen söka stöd hos vänsterblocket. Det har rådit olika bud hos det rödgröna, frågan har ju varit en av de svaga punkterna och nu ser man ut att kunna avgöra insatsens framtid. Man kan inte säga annat än att det är politiskt spännande.

Jag rekomenderar den som tycket att frågan är viktig eller intressant, att verkligen försöka sätta sig in i den från flera olika perspektiv. Vill man se synpunkter från försvarsmaktshåll bör man kolla in några försvarsbloggar, den jag spanar in ibland heter Wiseman's Wisdoms och verkar oerhört seriös.

Afghan-nöten är svårare än vad man kan tro. Litar du inte på mig? Kolla in flödesschemat nedan:


Den numera avskedade generalen Stanley McCrystal ska ha sagt: "When we understand that slide, we have won the war".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar