torsdag 14 oktober 2010

Margot Wallström i säkerhetsrådet

Det har varit en hektisk dag men jag har hunnit med mycket. Eftersom jag följer frågor om kvinnor, fred och säkerhet samt 1325 passade jag på att lyssna på Margot Wallström i säkerhetsrådet idag.

Margot är alltså generalsekreterarens särskilda sändebud (SRSG) för sexuellt våld i konflikter. Hennes kontor befinner sig just nu i en uppbyggnadsfas och imorgon kommer ytterligare beslut fattas kring bemanningen av hennes stab. Hon har dock redan hunnit ge sig ut i världen och påbörja sitt uppdrag. Hon har besökt den konflikthärjade republiken Kongo (DRK) i syfte att följa upp massvåldäkterna som skedde i början av Augusti i landets östra delar. Talets innehåll kan du läsa i artiklarna nedan.

Jag minns själv Margots sommarprat i P1 2008. Särskilt minns jag hennes talesätt "bli klok, läs en bok". Det har funnits kvar hos mig länge och jag tänker ofta på det när jag läser. Faktum är att jag läser mycket mera sedan sommaren 2008, kanske tack vare Margot. Därför kändes det lite extra kul att se henne i säkerhetsrådet och jag passade på att gå fram och hälsa och tacka för just det sommarprogrammet.

Hennes framförande var verkligen bra, en målande beskrivning och hon tvekade inte att göra rapporten mänsklig. Jag tror det uppskattades och tror att representanten från DRK och uppskattade det. Imorgon ska jag troligtvis besöka ett annat möte med Margot i en lite mindre krets. Ser fram emot det.


DN
SvD



4 kommentarer:

  1. Lustigt att det uppmärksammas när det sker utomlands. Vi har ju en våldtäktsvåg mot den svenska befolkningen som eskalerar i Sverige men ingen verkar bry sig.

    SvaraRadera
  2. Har våldtäkterna fortsatt trots att FN klart och tydligt sagt ifrån? Ofattbart!

    SvaraRadera
  3. En "student" som skriver "hektiskt" med "ä" borde nog läsa mera än en bok.

    SvaraRadera
  4. Många anonyma kommentarer.

    Tack för påpekandet av stavningen! Det är ändrat nu. Jag skrev inlägget i all hast runt 20-tiden på kvällen efter att ha arbetat 12 timmar. Det kommer nog bli fler sådana missar.

    Angående våldtäkter i Sverige och i DRK. Jag tror att alla problem måste belysas. Du har rätt i att antalet anmälda våldtäkter ökat i Sverige de senaste 10-åren. Det behöver inte betyda att antalet faktiska våldtäkter ökat lika mycket. Jag tror en stor del är tack vare att kvinnor våga anmäla våldtäkter i större omfattning. Oavsett var våldtäkten sker och nationaliteten på offret måste problemet angripas.
    Det ena problemet utesluter inte det andra. Våldtäkterna i Sverige och händelserna i DRK i början av augusti är egentligen olika fenomen med en gemensam nämnare. I DRK stormades ett antal byar av beväpnade soldater som under flera dygn våldtog invånarna, av alla åldrar och kön. Inte i syfte att tillfredställa en sexuell njutning eller en perversion. Utan att demoralisera befolkningen för att uppnå politisk kontroll. Våldtäkten används som vapen och beordras av befälhavare. Fortfarande, varje problem är viktigt, och behöver vår uppmärksamhet. Men just grymheten i detta beteende tror jag får en särskild uppmärksamhet.

    FN säger givetvis ifrån. Och det fyller ett syfte, att inte säga ifrån vore att visa passiv acceptans för sådant beteende. FN säger inte bara ifrån utan driver också en truppinsats i landet, MONUSCO. Det som uppmärksammades i media var just att FN-trupperna inte ens uppfattade att attacken skedde för ens efteråt. Detta berodde på den enorma yta DRK utgör och den extremt svårframkomliga terrängen. FN-arbetar nu på att göra det mesta av den styrka som finns på plats. FN har dock inga egna trupper och inga egna resurser, det är FN:s medlemsstater som har. I slutändan är det vad du och jag och alla andra väljare vill att våra stater ska göra som FN gör.

    SvaraRadera